torsdag 2. februar 2017

Arkitektur og tegning på IPad


I gang med arbeidsperiode 6 og jeg ser frem mot å lære mer om hvordan bruke iPad i faget kust og håndverk.

På denne oppgavene hvor fokus er Arkitektur har jeg valgt den enkle oppgaven fordi jeg se på den som krevende nok for meg.
Inspirasjonskilden min har vært oppgave på side 164 i boken The photographer´s playbook, hvor min egen usynlige by har vært tema. Som liten vokste jeg opp i et typisk 80-talls hus som jeg til stadighet tenker på hvordan ser ut i dag. Etter å ha funnet de gamle arkitekt tegningene valgte jeg å drømme om hvordan dette huset så ut i dag, 2017.


Det første jeg startet med var å teste ut ulike tegne apps. Noen av appen jeg testet ut var Artstudio, Paper 53, Sketches og Notability. Den jeg likte best var Sketches. Den var enkel å lære seg og hadde muligheter for å legge på nye lag så man slapp å "ødelegge" hele tegningen ved evt. feil. Jeg syntes det var vanskelig å tegne med fingeren, den ble litt for stor til detalger og rette linjer. Brukte derfor en pen som heter Sensu brush. Den har malepensel som fungerer på iPad, også til eldre modeller.

Her er bilder av Sensu brush. Bildet er hentet på http://www.sensubrush.com/about-sensu/



Her følger min tegning laget i Sketches appen med sensu brush. Som dere ser til venstre har jeg jobbet i to lag; et hvor strekene er tegnet inn med blyant og et lag med farger.


Min tegning gjort på iPad i Sketches

Etter tegningen var ferdig var det tid for å teste ut apper til å tegne plantegning og 3D tegninger. Det viste seg å være tidkrevende og jeg fant ingen gode gratis apper. Det endte med å kjøpe Home Design  for 55,-
Dette var et forholdsvis enkelt program å lære seg hvis man har litt tålmodighet. Men her er det neste helt nødvendig med en "stylus" pen til å trykke riktig på skjermen. Her er en kort video som viser litt av hvordan jeg har jobbet men appen.




2D tegning i Home Planner
Her begynner det å komme litt møbler inn i huset. Alle objekter kan lett endres i størrelse slik at de passer bedre inn. Utfordringen er å ikke justere de for mye så det blir feil i forhold til målestokk på plantegningen.

2D tegning

Her vises huset i 3D. Denne visningen kan man enkelt få ved å trykke på 3D, for så og endre tilbake ved å trykke på 2D. En morsom visning i 3D som man virkelig får se hvordan det ser ut i "virkeligheten".

3D visning av hvordan planløsningen blir

3D visning sette ovenfra
Her har jeg fått inn mange detaljer u huset og jeg har valgt å bevege med slik at jeg ser huset innen ifra. Har også vagt å sette inn to personer på kjøkkenet for å vise litt størrelsen på rommet.

3D visning inne fra kjøkken

Å jobbe med Home Design er veldig morsomt når man kommer inn i det. Tiden går veldig fort og man kan fort sitte i flere timer. Jeg tror dette er en app som passer godt elever på ungdomsskolen. Dette er helt klart et program jeg hadde sett at vår skole hadde, men utfordringen er at dette koster penger.



På tegningen under har jeg endret noe på fasaden. Taket er endret og forlenget noe. Vinduene har fått endret litt størrelse i tillegg til sprosser. Det har blitt et lite tilbygg foran, en ark. På denne måten ble inngangspartiet mer synlig og det ble større plass til trapp og entre inne. Verandaen på soverommet ble flyttet til en annen side av huset. Morsom oppgave som jeg har jobbet med i appen AdobeSketch på ipad.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar