onsdag 3. mai 2017

Mer digitale verktøy inn i en gammel men god oppgave

Vi jobber fortsatt med å finne gode gamle oppgaver hvor ikke digitale verktøy er integrert, for så å gjøre om på den. Målet er å kunne bruke digitale verktøy i enkelte deler av oppgaven. Denne gangen har jeg funnet en oppgave som er brukt på 10. trinn. En oppgave som går på å lage sitt eget kunstverk. 

Den opprinnelige oppgaveteksten kan du se her







Ved første øyekast tenker jeg at elevene fort kan miste motivasjonen for oppgaven pga. for mye tekst. 5 sider med tekst og henvisninger til sidetall i Akantus boka kan kanskje bli litt mye? Den "fenger" heller ikke elevene uten bilder eller farger. 

Mitt forslag er at lærer gjennomgår utvalgte kunstnere og kunstretninger, for så å la elevene selv velge hvilken de ønsker å fordype seg i. Her kan elevene bruke Ipad og/eller lærebok for å finne fagstoff om retningen og kunstneren. Ipad kan brukes til å ta bilder fra boka med kamera og lagre bilder de finner på nett. Kildene legges ved i dokumentet eller presentasjonen.

En rask skisse lages i appen Paper 53 og selve kunstverket lages med ulike verktøy i Paper 53. Oppgavene kan tilpasses ved at de lager skisser på Ipad og ferdig kunstverk på papir med egnet verktøy. Det finnes også mange ulike tegneprogrammer som kan fungere vel så bra som f.eks. Adobe Sketches, Sketches, SketchBook o.l.  De ferdige kunstverkene kan om ønskelig legges på en felles klasse Padlet så alle enkelt kan se hverandres.


Mitt kunstverk
Anne Berit Austad


LK06 fag/hovedområde/trinn: Kunst og håndverk/Kunst/etter 10. trinn
Kompetansemål fra LK06:
  • bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser
  • sammenligne og vurdere ulike retninger og tradisjoner innenfor to- og tredimensjonal kunst
Konkretiseringen av kompetansemålet:
Elevene skal tilegne seg kunnskap om ulike kunstnere og kunstretninger. Elevene skal lære om visuelle virkemidler og teknikker for å skape sitt eget kunstverk
Faglig fokus og ambisjon:
Bli kjent med kunsthistorie og skape sitt eget kunstverk ved hjelp av digitale verktøy.
Andre kunnskapsområder:
Oppgaven
Del 1.
Lærer gjennomgår et utvalg kunstnere og kunstretninger som en intro til oppgaven. Dette kan gjøres ved å vise  en presentasjon med bilder eller bruke læreboka sammen med elevene. Elevene vil da få ideer til hvordan de kan lage sitt eget kunstverk.

Del 2.
Elevene kan nå fordype seg i sin egen kunstretning som de liker og jobbe med ideer til eget bilde. Elevene utforsker selv ulike kunstretninger og kunstnere. De samler sammen informasjon og lager en presentasjon i KeyNote. De skriver litt om hva de synes er spennende med de/den kunstneren eller kunstretningen de har valgt.

Del 3
Elevene kan bruke appen Paper 53 til å tegne enkle skisser av sitt kunstverk digitalt. Kan være en idé og bruke stylus/pen for best resultat.

Del 4
Skap kunstverket ved å bruke Paper 53 eller lignende apper. Det ferdige kunstverket kan legges på en felles Padlet for klassen.

Del 5
Digital presentasjon av kunstretningen og sitt eget kunstverk. Kan lages i KeyNote, Pages, Explain Everything, IMovie. Her er det store valgmuligheter og kan tilpasses ulike trinn etter nivå elevene er på.
Alle i klassen får se de andres presentasjoner. Her er det også muligheter for å vise presentasjonene på hjemmesiden til skolen, showbie siden for foreldre og på infotavler/tv på skolene.

Elevene skriver en egenvurdering etter endt oppgave. Hva er du fornøyd med? Hva kunne/ville du gjort annerledes? Hva har du lært gjennom denne oppgaven?

Visuelle referanser:
Claude_Monet,_Impression,_soleil_levant.jpg
I 1872 malte den franske kunstneren Claude Monet (1840–1926) bildet "Impression. Soleil levant", på norsk "Inntrykk. Soloppgang".
Maleriet har gitt navnet til den kunstretningen som vi kaller impresjonisme, og som bante vei for moderne og abstrakt kunst.

464px-JuanGris_Portrait_of_Picasso-1912.jpg
Portrett av Picasso

Juan Gris (1887–1927), som laget det kubistiske portrettet av Picasso ovenfor, var en sentral representant for denne kunstretningen.

standard_712px-Edvard_Munch_-_The_Scream_-_Google_Art_Project.jpg
Skrik, et av Edvard Munchs mest kjente motiver, anvendt i maleri (1893, Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet i Oslo og Munchmuseet, Oslo kommunes kunstsamlinger) og litografi (1895).

Hentet 25.4.17 på https://snl.no/Skrik
Spesielle hensyn/Utstyr:
Ipad med apper som KeyNote, Paper 53, Pages, Explain everything, Imovie, KeyNote mm.